Ontknoping Weidenaar-Klassementen kaatsfederatie Dongeradeel

10 sep

Afgelopen zaterdag 8 september sloot de kaatsfederatie Dongeradeel het kaatsseizoen traditioneel af te Morra-Lioessens. K.v. Warber Bliuwe organiseerde de DSD-partij, en was een slotstuk van een reeks van 12 kaatswedstrijden die startte met de Ale van Kammen-partij op Hemelvaartsdag.

Gedurende het seizoen konden de deelnemende kaatsers punten bijschrijven in het Weidenaar-klassement, waarbij mooie geldprijzen te winnen zijn, die de afsluitende kaatsseizoen nog extra glans geven. Het Weidenaar-klassement geldt voor de A- en B klasse voor de heren senioren, de dames categorie, en dit jaar voor het eerst ook voor de jongens- en meisjes (14-16 jaar).

Dat het kaatsen in de federatie Dongeradeel ook nog toekomst heeft heeft de jongens- en meisjes categorie onder andere bewezen. Er waren maar liefst 34 jeugdkaatsers die aanspraak konden maken op  stimuleringsprijzen binnen het klassement. Na de slotwedstrijd werden de laatste punten verdeeld, en mochten Antje de Vries uit Anjum, Tineke Terpstra uit Oosternijkerk, en Johan Sipma en Arjen Schregardus uit Lioessens zich laten feliciteren met de stimuleringsprijzen.

Binnen de A-klasse heren waren er van de 8 deelnemende kaatsers nog 5 heren die aanspraak konden maken op de titel. Echter liet de klassementsleider tot aan de slotwedstrijd dit niet gebeuren, en zorgde routinier Germ-Hein Wijtsma met de winst op de DSD-partij dat hij zich voor de 3e keer mocht kronen tot klassementswinnaar van het Weidenaar-klassement binnen de hoogste klasse. Jacob Lei, ondanks zijn afwezigheid door een blessure eindigde als 2e binnen het klassement.

De klassementswinnaar binnen de B-klasse was reeds in Niawier bekend. Willem Elzinga uit Dokkum mocht zich voor de 2e keer uit laten roepen tot klassementswinnaar binnen de B-klasse. Dirk Pieter Hiemstra uit Brantgum wist met zijn winst op de slotwedstrijd als 2e te eindigen, net voor Siemen Zeilinga die als 3e eindigde. Oene van der Woude uit Moddergat, en Adol Braaksma uit Lioessens eindigden met een gelijk aantal punten op een gedeelde 4e plaats.

De immer fanatieke deelnemers aan de dames wedstrijden zorgden voor een mooi slotakkoord. 13 dames deden trouw mee aan de kaatswedstrijden binnen het Weidenaar-klassement. Hilde Seepma uit Feanwâlden wist met een 2e prijs op de DSD-partij haar voorsprong in het klassement meer dan vol te houden en mocht zich laten kronen tot kaatskoningin van het Weidenaar-klassement. Esther Turkstra uit Dokkum eindigde op de 2e plaats, Gryte Hoekstra uit Ternaard moest haar 2e plaats afstaan aan Esther, en eindigde als 3e. Nynke Dijkstra uit Oosternijkerk mocht de 4e prijs in ontvangst nemen.

Voorzitter van de klassementencommissie Bouwe Stiemsma dankte na afloop van het uitreiken van de klassementen de hoofdsponsor Weidenaar te Dokkum, en de talloze sub-sponsoren voor het mogelijk maken van de mooie geldprijzen. De kaatsers werden allen bedankt voor het competitieve en immer weer gezellige kaatsseizoen en hoopte al de kaatsdeelnemers in 2019 weer te mogen verwelkomen, inclusief de enorme groep aan jeugdkaatsers die zich binnen de federatie elke week weer laat zien. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Uitslag klassementen:

Heren A-klasse:

1. Germ Hein Wijtsma, Lioessens 20,3
  2. Jacob Lei, Dokkum 13,2
  3. Sjouke Hijlkema, Buitenpost 11,2
  4. Wiebe Wessel Bos, Dokkum 11,1
  5. Wiebe Dijkstra, Anjum 11,1

Heren B-klasse:

1. Willem Elzinga, Dokkum                 27,3
  2. Durk Pieter Hiemstra, Brantgum 19,2
  3. Siemen Zeilinga, Paesens 16,2
  4. Oene van der Woude, Moddergat 12,1